UP Board Class 12 English Prose Chapter 5 I Am John’s Heart -J.D. Ratcliff

UP Board Class 12 English Prose Chapter 5 I Am John’s Heart -J.D. Ratcliff

I Am John's Heart -J.D. Ratcliff
सम्पूर्ण पाठ का हिन्दी रूपान्तरण

कोई भी नहीं कह सकता कि मैं रूपवान हूँ। मेरा भार 340 ग्राम है, रंग में लाल-भूरा हूँ और आकृति बेडोल है। मैं जॉन का समर्पित सेवक हूँ-उसका ह्रदय। मैं उसकी छाती के मध्य में दृढ़, मजबूत तंतुओं से लटका हुआ हूँ। मैं लगभग 15 सेन्टीमीटर लम्बा हूँ और मेरी अधिकतम चौड़ाई 10 सेन्टीमीटर है जो हृदय की लोकप्रचलित आकृति की अपेक्षा नाशपाती के आकार से अधिक मिलती है। आपने कवियों से मेरे विषय में कुछ भी सुना हो, मैं बहुत भावुक प्रकृति वाला मात्र नहीं हूँ। मैं केवल चार कोष्ठों वाला एक परिश्रमी पम्प हूँ-वास्तव में दो पम्प, एक फेफड़ों में रक्त भेजने के लिए, दूसरा उसे शरीर के अन्य भागों में पहुँचाने के लिए। प्रतिदिन मैं लगभग 96000 किलोमीटर नसों में रक्त का संचार करता हूँ। इतना संचार करना तो 18000 लीटर की टंकी को भरने के लिए पर्याप्त है।
जब कभी जॉन मेरे विषय में सोचता है तो वह मुझे कमजोर और कोमल समझता है। कोमल! जबकि अब तक मैं उसके 300000 टन से अधिक रक्त का संचार कर चुका हूँ। मैं उससे दो गुना कठिन परिश्रम करता हूँ जितना कि किसी भारी वजन के विजेता मुक्केबाज के हाथों की मांसपेशियाँ या एक धावक की टाँगों की मांसपेशियाँ कर पाती हैं। यदि वे मेरी गति से चलने की कोशिश करें तो वे मिनटों में थककर चूर-चूर हो जाएंगे। बच्चे को जन्म देने वाली स्त्री के गर्भाशय की मांसपेशियों को छोड़कर शरीर की कोई मांसपेशी मेरे समान मजबूत नहीं है। परन्तु गर्भाशय की ये मांसपेशियाँ सत्तर वर्ष तक दिन-रात इस कार्य में नहीं लगी रहती जैसा करने को मुझसे आशा की जाती है।


वास्तव में यह थोड़ी-सी अतिशयोक्ति है। मैं निश्चय ही धड़कनों के बीच थोड़ा विश्राम न लेता हूँ। मेरे बाईं ओर के निलय को सिकुड़कर शरीर में रक्त संचार करने में लगभग 3/10 सेकण्ड का समय लगता है, तब मुझे आधे सेकण्ड का विश्राम मिलता है। और, जब जॉन सोता रहता है, उसकी अधिकांश रक्त कोशिकाओं को आराम मिल जाता है क्योंकि मैं उनमें कोई रक्त-संचार नहीं करता, इसलिए मेरी धड़कन एक मिनट में सामान्य 72 से कम होकर 55 हो जाती है।
जॉन मुश्किल से ही मेरे विषय में कभी सोचता है जो उसके लिए अच्छा ही है। मैं नहीं चाहता कि वह दिल के बारे में शंकालु हो जाए और जो हम दोनों को परेशान करके सचमुच मुसीबत में डाल दें। जब वह मेरे बारे में चिन्ता करता है तो लगभग सदा गलत बातों के बारे में चिन्तित होता है। एक रात जब जॉन सोने को था, उसने अचानक समझा कि मैं बीच में एक धड़कन छोड़ गया हूँ। वह बहुत चिन्तित हुआ। क्या मैं उसे धोखा दे रहा था? उसे चिन्ता करने की आवश्यकता नहीं थी।
समय-समय पर मेरी प्रज्वलन प्रणाली क्षणमात्र के लिए कार्य नहीं कर पाती। जॉन की कार की प्रज्जवलन प्रणाली के समान ही मैं अपनी विद्युत-ऊर्जा स्वयं उत्पन्न कर लेता हूँ और सिकुड़ना आरम्भ करने हेतु संकेत भेजता हूँ। परन्तु कभी-कभी मैं धड़क नहीं पाता हूँ, एक धड़कन के ऊपर दूसरी धड़कन आ जाती है। ऐसा लगता है कि मेरा धड़कना बन्द हो गया है-परन्तु ऐसा नहीं है। जॉन को यह जानकर आश्चर्य है कि कितनी बार ऐसा उसके जाने बिना हो जाता है।


हृदय की धड़कनों की गणना- भयानक स्वप्न के पश्चात् वक कभी-कभी जाग जाता है और मेरी गति की उच्च तीव्रता को देखकर चिन्तित हो उठता है। उसे ऐसा महसूस होता है जैसे कि मैं दौड़ रहा हूँ। ऐसा इसलिए होता है कि जब वह अपने बुरे सपनों के कारण चिन्तित होकर दौड़ने लगता है तो मैं भी दौड़ने लगता हूँ। जॉन की चिन्ताएँ वास्तव में स्थिति बिगाड़ देती हैं- मेरी गति और भी तेज कर देती है। यदि वह शान्त हो जाए, तो मैं भी शान्त हो जाऊँ। परन्तु यदि वह शान्त न हो सके तो मुझे सामान्य बनाने का एक उपाय है। वेंगस नाडियाँ मेरी गति पर अंकुश का काम करती हैं। वे कानों के पीछे जबड़े के जोड़ पर गर्दन से होकर गुजरती है यहाँ हल्की मालिश करने से मेरी धड़कन धीमी हो जाती है।
जॉन लगभग सभी बातों का दोष मुझ पर लगा देता है- थकान से लेकर चक्कर आने तक परन्तु मुझे उसकी थकान से कुछ मतलब नहीं, और उसके समय-समय पर चक्कर आने का सम्बंध सामान्यतः कानों से है। समय-समय पर अपने डेस्क पर काम करते समय वह अपने सीने में तेज दर्द महसूस करता है वह डर जाता है कि उसे दिल का दौरा पड़ने वाला है। उसे इसकी चिन्ता करने की आवश्यकता नहीं। वह दर्द उसके पाचनतंत्र से होकर आता है जो कुछ घंटे पहले किए गए गरिष्ठ (भारी) भोजन का परिणाम है। जब मैं कष्ट में होता हूँ तो मैं सामान्य रूप से केवल बेकार के भारी परिश्रम या गहरे भावावेश के बाद ही कष्ट का संकेत भेजता हूँ। यह संकेत ही वह तरीका है जिससे मैं उसे बताता हूँ कि मेरे ऊपर लादे जा रहे कार्य से निपटने के लिए मुझे समुचित पोषण नहीं मिल रहा है।


मुझे मेरा पोषण कैसे प्राप्त होता है? निःसन्देह रक्त से! यद्यपि मैं शरीर के भार के केवल 2/100वें भाग का प्रतिनिधि हूँ, परन्तु मुझे कुछ रक्त आपूर्ति के लगभग 1/20वें भाग की आवश्यकता होती है। इसका अर्थ है कि मैं शरीर के अन्य अवयवों व तन्तुओं द्वारा प्रयोग में लाए गए पोषण का लगभग दस गुना उपभोग करता हूँ।
परन्तु मैं अपने चारों कोष्ठों से गुजरने वाले रक्त से पोषण प्राप्त नहीं करता। मुझे अपनी ही दो धमनियों से पोषण मिलता है-छोटी शाखाओं वाले पेड़ के समान जिनके तने शर्बत पीने वाली नलियों से अधिक मोटे नहीं होते। यही मेरा कमजोर स्थल है। यहाँ की कोई भी खराबी मृत्यु का एकमात्र सबसे बड़ा कारण होती है। कोई नहीं जानता कि यह कैसे होता है, परन्तु जीवन के आरम्भ में- कभी-कभी जन्म के समय भी- हृत्पेशियों में वसा का जमाव होने लगता है। धीरे-धीरे ऐसे जमाव किसी भी पेशी या धमनी को बंद कर सकते हैं या इसके पास रक्त का थक्का बन सकता है जो अकस्मात् इसे बन्द कर दे।

जब इस धमनी में रक्त संचार का मार्ग अवरूद्ध हो जाता है, तो हृदय की मांसपेशी का वह भाग जिसका पोषण यह धमनी करती है, मर जाता है। इससे घाव के निशान जैसा ऊतक बन जाता है-यह निशान छोटे कंचे से बड़ा नहीं होगा, परन्तु यह टेनिस की गेंद के आकार से आधा भी हो सकता है। संकट की गंभीरता अवरूद्ध धमनी के आकार और स्थिति पर ही निर्भर करती है। पाँच वर्ष पूर्व जॉन को दिल का दौरा पड़ा था और उसे इसका पता भी नहीं चला। था। अपने कार्य में इतना व्यस्त था कि वह अपने सीने की टीस पर ध्यान नहीं दे सका। जो धमनी अवरूद्ध हुई थी। वह मेरे पिछले हिस्से पर बहुत छोटी-सी थी। बेकार हो चुके ऊतक को हटाने और उस क्षेत्र पर पड़े मटर जितने बड़े घाव के निशान को ठीक करने में मुझे दो सप्ताह लगे।

जॉन उस परिवार से उत्पन्न हुआ है जिसमें हृदय रोग अक्सर हुआ करता है, अतः आंकड़े बताते हैं कि मैं भी उसे कष्ट दूंगा। वास्तव में, वह वंश-परम्परा के विषय में कुछ नहीं कर सकता। परन्तु खतरे को कम करने में तो वह बहुत कुछ कर सकता है।

आओ, हम अधिक भार होने की अवस्था के विषय से विचार आरम्भ करें। जॉन अधेड़ अवस्था में होने वाले अपने मुटापे की हँसी उड़ाता है, परन्तु यह हँसने की बात नहीं है। अतिरिक्त चर्बी के प्रत्येक किलोग्राम में लगभग 700 किलोमीटर धमनियाँ होती हैं जिनमें को होकर मुझे रक्त का संचार करना होता है। साथ ही जॉन के प्रत्येक अतिरिक्त किलोग्राम भार को ढोने का कार्य भी करना पड़ता है। अब मैं जॉन के रक्तचाप पर आता हूँ। उसकी आयु के सामान्य व्यक्ति के रक्तचाप की उच्चतम सीमा 140/90 है। 140 उस चाप का माप है जिसके विरूद्ध मुझे सिकुड़ते हुए कार्य करना पड़ता है और ९० मेरी दो धड़कनों के बीच विश्राम करने के समय का चाप है। निचला अंक अधिक महत्वपूर्ण है। यह अंक जितना ही ऊपर जाता है, उतना ही कम विश्राम मुझे मिलता है। और पर्याप्त विश्राम के बिना तो ह्रदय स्वयं मृत्यु की ओर बढ़ रहा होता है।

ऐसे अनेक काम हैं जिन्हें जॉन अपने रक्तचाप को सुरक्षित स्तर पर लाने के लिए कर सकता है। पहला है अतिरिक्त भार से छुटकारा पाना। इसके फलस्वरूप रक्तचाप में आने वाली गिरावट को देखकर वह स्वयं आश्चर्य में पड़ जाएगा।

दूसरी वस्तु है धूम्रपान। जॉन एक दिन में 40 सिगरेट पीता है। जिसका तात्पर्य है कि वह प्रत्येक 24 घंटे में निकोटिन की काफी मात्रा अपने अन्दर ले लेता होगा। यह बहुत तेज हानिकारक पदार्थ है। यह धमनियों को संकुचित कर देता है। विशेष रूप से हाथों और पैरों की। जिससे वह चाप बढ़ जाता है जिसके विरूद्ध मुझे कार्य करना पड़ता है। यह मुझे उत्तेजित भी करता है जिससे मैं तेजी से धड़कने लगता हूँ, एक सिगरेट मेरी धड़कन को सामान्य 72 से बढ़ाकर एकदम 80 तक कर देती है। जॉन अपने मन में कहता है कि अब धूम्रपान छोड़ने को बहुत देर हो गई है- वह हानि हो चुकी है। परन्तु यदि वह निकोटिन की लगातार उत्तेजना से छुटकारा पा सके तो मेरे लिए अपना कार्य करना आसान हो जाएगा।

उच्चतम बिन्दु पर विवाद- जॉन अन्य तरीकों से भी मेरी सहायता कर सकता है। वह सफल व्यापारी के समान स्पर्धा करने वाला महत्वाकांक्षी व्यक्ति है। वह नहीं समझता कि उसका हर समय चिंता करना उसकी अधिवृक्क ग्रन्थियों को अधिक एड्रोनेलिन तथा नारैड्रीनेलिन उत्पन्न करने के लिए लगातार उत्तेजित करता है। इसका वही परिणाम होता है जो निकोटिन का, कसी हुई धममियाँ, उच्च रक्तचाप, मेरे लिए तेज गति से चलने की आवश्यकता।

प्रमुख बात यह है:— यदि जॉन शान्त होता है तो मुझे भी विश्राम मिलता है। कभी-कभी थोड़ी-सी झपकी भी सहायक हो सकती है। और उस सामग्री के स्थान पर जो वह कार्यालय से घर लाता है, कुछ हल्का-फुल्का मनोरंजक साहित्य पढ़ने का प्रयत्न करना चाहिए (जिससे अवश्य ही उसे लाभ मिलेगा
एक और वस्तु है व्यायाम। जॉन सप्ताहांत के खिलाड़ियों में से एक है जो एक साथ अत्यधिक व्यायाम करते हैं। टेनिस में अब भी उसे जाल तक दौड़ने का शौक है, परन्तु जब वह ऐसा करता हैं तो मेरा सामान्य कार्यभार पाँच गुना बढ़ जाता है।
जॉन को नियमित रूप से हल्का व्यायाम करते रहना चाहिए। एक दिन में एक या दो किलोमीटर टहलना हितकर है। और दो जीने चढ़कर अपने कार्यालय जाने से भी उसे हानि नहीं होगी। उसका कार्यालय दसवीं मंजिल पर है, परन्तु वह पहले दो जीने चढ़ सकता है,
और तब लिफ्ट में सवार हो जाए। इस प्रकार की छोटी-छोटी बातें बहुत कुछ लाभ पहुँचा सकती है। जैसा मैंने कहा था, चर्बी के जमाव से मेरी कुछ धमनियाँ पहले ही अवरुद्ध होने लगी हैं। परन्तु नियमित व्यायाम से रक्त-संचार के लिए नए मार्ग खुल जाएँगे। तब यदि एक धमनी बन्द भी हो जाए तो मुझे अन्य धमनियों से पोषण मिल जाएगा।
सबसे जरूरी खुराक है। मैं जॉन से आहार के मामले में कट्टर बनने को नहीं कहा रहा हूँ। फिर भी ऐसा लगता है कि चर्बी मेरी धमनियों में उन अवरोधों को बनाने में कुछ कार्य करती है। जॉन अपनी कैलोरीज का 45% चर्बी से प्राप्त करता है और औद्योगिक देशों में उन अन्य लोगों के समान जो इसी प्रकार का भोजन करते है धमनियों की अवरुद्धता के कारण मृत्यु की आशंका 50-50 अर्थात् आधी है।
मैं बहुत अपेक्षा करने वाला नहीं हूँ। मैं किसी भी परिस्थिति में जॉन के लिए जो अच्छे से अच्छा कर सकता हूँ, करूँगा। उसी प्रकार मैं चाहता हूँ कि वह मुझे कभी-कभी विश्राम दे; शरीर को थोडा हल्का कर ले, नियमित व्यायाम करे, थोड़ा अधिक आराम करें, चिकनाई वाले पदार्थों का और धूम्रपान का प्रयोग कर करे। यदि वह केवल इन बातों को ही कर ले तो मैं जॉन के लिए लम्बे समय तक कार्य कर सकूँगा।

EXERCISE

Explanation Explain with reference to the context the following:—

1—- From time to time, ……………………….. him knowing.
Reference to the context:— These lines have been extracted from the chapter ‘I am John’s Heart’. It is written by J. D. Ratcliff. In this passage heart’s ignition system is described that how it gets disturbed.
Explanation:— The ignition system of the heart gets disturbed for a moment but often. This mechanism is just like the ignition mechanism of a car engine. The heart is its own power house, It produces its own electricity and sends signals to activate contraction. But sometimes the system gets disturbed as the heart beats and their regularity are disturbed. At such condition, one heat beat is piled upon another and it is
felt that the heart has mixed a beat. Such a thing keeps on happening but we never realise it.


2 — After a nightmare ….. ………… slow me down.
Reference to the context:— These lines have been extracted from the chapter ‘I am John’s Heart’. It is written by J. D. Ratcliff. In this passage it is explained that why after a bad or scary dream our heart beats faster.
Explanation:— In these lines it is pointed out that when we wake up after a nightmare than our heart beats really faster than its normal pace. It happens because when a person feels horses in a dream, he gets worried and his heart feels it too. Therefore his heart beats faster. Similarly when a person is at peace, the heart beats at normals pace. If a person is unable to be calm then there is a way to slow it down. Gentle massage on the vagus nerves, behind the ears, act as a break and slow its beat.

3 — From time to time he will be ………… ……………… loading on to me.
Reference to the context:— These lines have been extracted from the chapter ‘I am John’s Heart’. It in written by J. D. Ratcliff. In these lines the heart speaks out its case itself in the language of author. John’s heart says that john places the responsibility of everything on him.
Explanation:— John will be found sitting at his table working. After sometime of his work in this way John feels- acute pain in his chest. He becomes afraid that he is going to have a heart attack. But John should not worry. The pain is only due to body’s digestive system. This is the result of having eaten a heavy diet some hours before. Pain is just like a signal sent by heart. Pain points out clearly that there is same trouble in body. These troubles may be due to over activities. When we eat too much, we have to suffer for this. Sometimes our pain is only due to over burden of work. The pain is the medium by which we come to know that our heart now needs nourishment. So we must took that our heart gets some useful nourishment otherwise.

4 — John comes from …………………………….. to minimize risk.
Reference to the context:— These lines have been taken from the chapter ‘I am John’s Heart’. It is written by J. D. Ratcliff. In these lines it is described that heart disease may be hereditary too and there are measures through which we can reduce their risk of occurrence.
Explanation:— In this passage it is mentioned that the heart diseases can occur due to hereditary causes too. When most of the family members have suffered from it then their posterities also suffer from it one can’t do anything about it but can do a lot ofthings to avoid heart diseases.

5 — This is pretty ……………………………… easier for me.
Reference to the context:— These lines have been extracted from the chapter ‘I Am John’s Heart’. It is written by J. D. Ratcliff. Extravagant weight of body is the main cause of man’s all diseases. Human heart must get right and proper nourishment for working well. If our heart is weak, we cannot live healthy and will be unable to live for long.
Explanation:— John’s suggestion is to give up smoking because smoking very harmful to heart. So he should get rid of this evil as early as possible otherwise he will suffer in the long run. John smokes 40 cigarettes a day. Nicotine is a harmful element is cigarette. It constricts arteries. It raises the pressure against which john works. It also stimulates him. He cannot give up smoking altogether as it is too into for him. If he can get rid of use of nicotine, his heart will work better.

6 — I’m not demanding ……………………………. for a long time.
Reference to the context:— These lines have been extracted from the chapter ‘I Am John’s Heart’. It is written by J. D. Ratcliff. In these lines it is said that a man should control his diet. It is not essential that he should become a food fanatic. Reducing of body weight is essential. Fats play an important part in preparing blockages. Fat is much injurious to man’s health.
Explanation:— The John’s heart suggests that if a man wants to be free from heart troubles he should pay more attention towards some important tips. These tips are very easy and essential. First of all he should slim b bit. Secondly, he should take exercise regularly. Rest is another requirement. He should try to avoid eating too much fatty things. Smoking should be given up. If a man does follow these tips, his heart will go on working for a long period. Then there will be no worry for heart disease and his days will pass happily.

Comprehension Read the following passage and answer the questions given below them:—

1—- No one …………………………………….. litre tank.
Questions with their answer:—
(i) What is the author talking about in the passage?
Ans. The author is talking about the heart.
(ii) What is the normal weight, length and width of the heart?
Ans. The normal weight ofthe heart is 340 grams, the normal length is 15 cm and the normal width is 10cm.
(iii) How many chambers are there in the heart?
Ans. These are four chambers in the heart.
(iv) How is the heart different from what it is generally thought about?
Ans. The heart is generally thought and considered as very romantic but it is not a very romantic character.
(v) What is the function of the heart?
Ans. The function of the heart is pumping blood through blood vessels in our body.

2 — John hardly ever ……… ………….. him knowing.
Questions with their answers:—
(i) What is meant by the expression ‘heart neurotic’? What is good for John according to the
author?
Ans. ‘Heart neurotic’ means ‘persons who worry too much about their hearts’. According to the author it is good for John not to worry about his heart.
(ii) What is meant by ‘skipping a beat’? Why was John quite worried done night?
Ans. ‘Skipping a beat’ means ‘missed a beat of the heart’. John was quite worried one night because his heard had ‘skipped’ a beat.
(iii) How can it be said that the ignition system of John’s heart is almost similar to the ignition
system of John’s car?
Ans. Ignition system is the system which helps the process of starting something the starter does in a motor car engine. Heart generates its own electricity and sends out signals to begin shrinking. Hence the ignition system of John’s heart is almost similar to the ignition system on John’s car.
(iv) Point out those wrong things John is often worried about concerning his heart?
Ans. John is often worried about his heart that it had missed a beat. When the heart piles one beat on top of another, it sounds as if it had missed a beat but it hadn’t.

3 — No one knows………….. the plugged artery.
Questions with their answers:—
(i) What sort of substances block an artery?
Ans. Fatty deposits begin to build up in the coronary arteries. Such substances block an artery.
(ii) At what stage of life in an artery likely to get blocked?
Ans. Even at the time of birth an artery in likely to get blocked.
(iii) How does the plugged artery affect the heart?
Ans. Where an artery becomes blocked, the portion of the heart muscle it feeds, dies.

4 — That brings me ……………………………. Would fellow.
Question with their answer:—
(i) What is the upper limit of normal blood pressure of the middle aged people? Ans. The upper limit of normal blood pressure of the middle aged people in 140/90.
(ii) What is the normal pressure when the heart contracts?
Ans. The normal pressure when the heart contracts is 140.
(iii) What is the normal pressure when the heart rests between the beats?
Ans. The normal pressure when the heart rests between the beats is 90.
(iv) What is the danger when the heart does not get the adequate rest?
Ans. When the heart does not get the adequate rest then it may cause death.

UP Board Class 12 English Prose Chapter 3 The Secret of Health, Success and Power -James Allen

5 — Smoking ……………….. …………… for me.
Questions with their answer:—
(i) What type of substances does John absorb every 24 hours?
Ans. John absorbs a large amount of nicotine through the cigarettes, every 24 hours.
(ii) From where are the arteries constricted?
Ans. The arteries are constricted in the hands and feet through nicotine.
(iii) How does a cigarette affect heart beat?
Ans. Too much smoking stimulates heart beats from normal 72 into the 80’s.
(iv) How can thing improve for an addict?
Ans. Ifaddict could get rid of constant nicotine stimulation then things can be improved for him.

6 — What John should ……… ………….. clogged arteries.
Question with their answers:—
(i) What light exercises have been suggested for the heart? Ans. Light exercises like regular and wild as a walk of a kilometer using stairs are suggested for the heart.
(ii) How does regular exercise help the proper working of the heart?
Ans. Regular exercise causes new blood pathways to develop If one artery closes down, there are others
to nourish the heart. In this way regular exercise help the proper working of the heart.
(iii) What type of diet is bad for the heart? Ans The diet which includes fat and cholestrol is bad for the heart.
(iv) What percentage of calories does John get from fats? Ans. John gets 45 percent of his calories from fats.
(v) How much walking a day would help? Ans. Awalk of a kilometre or two a day would help.
(vi) How do arteries nourish the heart? Ans. Arteries nourish the heart by supplying blood to it.

7 — I am not demanding ……….. ……….. for a long time.
Questions with their answer:—
(i) The word ‘I’ has been used five times in this passage? Who is this ‘I’? Ans. This ‘I’ is used for John’s heart.
(ii) What is meant by the phrases ‘demanding type’?
Ans. It means requiring too much.
(iii) What is meant by second sentence in the passage?
Ans. It means that a man should control his diet. It is not required to become a food fanatic but reducing
weight is very necessary and important.
(iv) What should John do and what should he avoid?
Ans. John should control his diet and reduce weight. He should exercise regularly and give up smoking.

UP Board Class 12 English Prose Chapter 3 The Secret of Health, Success and Power -James Allen

Short Answer Type Questions Answer the following questions in not more than 30 words each:—

1—- What should a man do to reduce high blood pressure?
Ans. To reduce high blood pressure a man should avoid eating junk food, give up smoking, should take proper rest and take exercise daily.
2 — What is the function of the heart? How does the heart perform it? Ans The main function of the heart is to pump blood in our body. The heart pumps the blood first into the lungs and then it pushes the blood into the body. In this way the blood circulates into the whole body.
3 — How does the heart tell John that he is going to have heart attack? Ans. Heart sends out a message through pain signal when it is in trouble due to over exertion. Thus the heart tell John that he is going to have a heart attack.

4 — How does the heart gets its nourishment? Ans. The heart gets its nourishment from the blood through two coronary arteries.
5 — How do arteries get blocked?
Ans. When fatty deposits begin to build up in the coronary arteries then gradually they can close an artery or a clot may form to close it suddenly. This way arteries get blocked.

6 — What we the two false notions about the heart?
Ans. The two false notions about the heart are that it is very romantic and has fragile and delicate nature.
7 — What is the weak spot in the heart which is greatest single cause of death?
Ans. Coronary arteries have the weak spot in the heart which is greatest single cause of death.

8 — How does J.D. Ratcliff explain that smoking is very harmful?
Ans. J. D. Ratcliff explains that smoking increases blood pressure due to the presence of nicotine in the cigarettes. It constricts arteries and stimulates heart, so the heart beats much faster. Thus smoking is injurious to health.

9 — What particular foods should the heart patient avoid?
Ans. The heart patient should avoid fatty, food and junk food which contain high calories.

10 —Who is more likely to have a higher blood pressure, a fat or a lean person? Why? Ans. A fat person is more likely to have a higher blood pressure than a lean person. The reason is that every kilo of excess fat contains about 700 kilometre of blood vessels and the heart has to push blood through them all. It causes burden to the heart.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top